Çocuklar önceki dönemlerde bireysel ilerlemeli ve yanında arkadaşı ile kalabalık oyun salonlarında, yada aynı evde yanında arkadaşı ile mücadele içeren oyunlar oynamaktaydı,

   “Oyunların tehlikeli hale gelmesi, internet üzerinden online oyunların popüler olmasıyla başladı.” Çocuklar online oyunlarda aynı anda onlarca kişiyle oyun ( Server-Harita ) odasında, kendine takım oluşturmakta ve hiç tanımadığı takım arkadaşları ile yazışmakta yada sesli iletişim kura bilmektedir.

 

Tehlike tamda burada başlıyor !!.

 Oyun odalarında yaş kavramı olmadığı için yetişkinlerde aynı oyun odalarına girebilmekte ve tüm oyuncularla yazılı ve sesli iletişim kurabilmektedir. Hatta oyuncularda biri, yada birden fazlasına takım olmak için istek yapabilmekte ve kabul etmesi durumunda 2 oyuncu kendi arasında yazılı ve sesli özel olarak konuşa bilmektedir.

 

Tehlike artmaya başlıyor !!.

Takım haline gelen oyuncular, kazanma mücadelesi içine girdikleri için zorunlu güven oluşuyor ve birebir iletişim kurmak zorunlu hale geliyor. Oyunun doğal akışında bunlar Çocuklara normal geliyor,  

 Bu oyun odalarını tüm dünyadan ve tüm yaş gruplarından kişiler girdiği için Çocukların takımlarında başka ülkelerden insanlarda oluyor. Çocuklar bunlarla iletişim kurmak için Google Translation’dan kolayca çeviri yaparak iletişim kurabiliyor.

     Ve bunu çocuk ailesi ile paylaşıyor; Ebeveynler bunu itiraf olarak algılayıp, Çocuğu denetlemesi yerine; “Benim Çocuk oyunda yabancı arkadaşlarıyla konuşuyor, Yabancı dili oyun sayesinde ilerletti diye arkadaşlarına anlatabiliyor. Ebeveyn Çocuğun kiminle ve kaç yaşında kişilerle iletişim kurduğunu aklına getirmiyor.

   Çocuk en güvenilir ortamda, kendi evinde, Kendi odasında, Ailesinin yanında yüksek tehlikeye maruz kalıyor. Ama ne Çocuk Farkında, nede Ebeveynler.

 

Tehlike Eve girdi !!.

Çocuk oyun odalarında, takım olduğu oyuncularla arkadaşlığı ilerlettiği anda, kulaklıklardan sohbetler ilerliyor; ebeveynler çocuğun Evdeki odasına girseler bile ekranda oyun görüyor ama kulaklıkla yapılan konuşmaları duymuyor ve iletişim kuran kişi Büyük mü? Küçük mü? Kadın mı? Erkek mi? Konu ne? bilmediği için Çocuğun nasıl bir Tehlikeye maruz kaldığını bilmiyor, Gelecek Tehlikelere karşı koruyamıyor.

 

Tehlike Çocuğu Nasıl Yakalıyor !!.

 Oyun içindeki karakterleri güçlendirmek için koruyucu kıyafet, Silah, Kılıç ve Benzer kıyafetler satın alınmaktadır.

 Oyun içi ekipmanları alabilmek için 2 seçenek var.

Seçenek 1 : Çocuklar biriktirdikleri paralar ile internet (E-Spor) kafelerden satın almakta, yada   

                  tanıdıkları kişilerin kredi kartıyla satın alınabilmektedir

Seçenek 2 : Oyun için yaptığın görev, yok ettiğin savaşçı ve oyun için çevrilen çarklardan (Oyun İçi Kumar ) kazandığın oyun paraları ile alına bilmektedir.

Oyun ekipmanları; Çocuğun oyun karakterine, oyun içinde öncelikler tanımakta olup, Kredi kartı ile alınan oyun parası, oyun içinde kazanılan paradan daha değerli olduğu için, daha iyi ekipman alınabilmektedir. 

Örnek: oyun içinde elde edilen oyun parasını kağıt para olarak düşünün, Satın alınan oyun Parasını Altın Olarak düşünün,

    Üst seviye ekipmanları sadece Altın ile satın alabiliyor ve bu ekipmanlar başka oyucuya hediye edilebiliyor. ( Çocukları Maddi olarak Sömüren, tüm harçlıklarını elinden alan, biriktirme huyunu yok eden ve Kredi kartı olan oyunculara muhtaç eden çok tehlikeli kapitalist bir sistemdir )

 

Tehlike Çocuğu Teslim Aldı !!.

Çocuk oyun içinde savaştığı takım arkadaşı ile belirlenen görevleri başarıyla tamamlamış, oyun içi beraber başarı ve kazanç sağladığı takım arkadaşına güvenmiş ve Çocuğun Teslimiyeti başlamıştır

 

Çocuğun Takım arkadaşı olarak görünen kişiler, öncelikle güven oluşturduğu Çocuğa; elde edemeyeceği kredi kartı ile satın alına ekipmanlarda hediye ederek bağlılık sağlayacaklardır.

Çocuk, ebeveynlerin bu tür akçeli işlere kızacağını bildiği için gizli tutacaktır. Bu durum işlerin daha kötüye gitmesine neden olacaktır. Bunda sonraki süreç net olarak Çocuğun Dijital zorbalık ve istismara

Maruz kalmasına sebep olacaktır.

 

Tehlike Ortadan Kaldır !!.

   Önceki yazımda bahsettiğin, Çocukların +18 İçerikte Koruyun başlıklı yazımda, çocukların dijital ayak izlerinin takip etmenin çok önemli olduğunu yazmıştım ve ebeveynleri nasıl takip edecekleri konusunda bilgilendirmiştir.

      Online Oyunlarda Çocukların sıkı takip edilmesi gerekmekte olup, oyuncu dışındakilerin içine giremediği dijital dünyada ebeveynlerin mutlaka Çocuk yanında kendilerine konuşarak yer açmaları gerekmektedir.

  • Çocuğun kullandığı kulaklığı, hoparlör ve mikrofonla değiştirin, çocuğun görüşmelerine dışarıdan sessizce dahil olun ve Çocuk oyun oynarken odasında gözlemleyin
  • Çocuğunuzun oynadığı oyun karakterlerini merak diyorum diyerek, sizde oyna dahil olun ve  karakteri övün, kullandığı silah ve ekipmanları nasıl alıyorsun, nerden alıyorsun diye sorun
  • Bu oyunu herkes oynuyormuş? yabancılar, büyükler bana da öğret diyerek, kimlerle oynadığı ve takım arkadaşlarını öğrenin, hediye gelip gelmediğini sorum.
  • Bir kereye mahsus çocukla beraber Kredi Kartı ile oyun parası alın,  Çocuğunuzla beraber oyun içinden ekipman ve silah satın alın, süreci ne kadar bildiğini gözlemleyin

 

Oyunları yetişkinlerinde oynadığı bu dönemde, televizyonlarda, bilgisayarlarda ve telefonlarda hayatımızın her noktasında bize zaman kaybettiren ve hayatımızdan çalan dijital teknolojilerden maalesef vazgeçemiyoruz. Bari Çocuklarımızı koruyalım